هواپیمای آنتونوف ۱۲۴

هواپیماهای مختلفی در دنیا به منظور ترابری و جا به جایی بار طراحی و ساخته شده اند اما فقط تعداد انگشت شماری از اون ها هستند که استراتژیک هستند. یکی از این گونه هواپیماها، هواپیمای آنتونوف ۱۲۴ است که توسط شرکت آنتونوف تولید می شه.

هواپیمای آنتونوف ۱۲۴

تولید این هواپیما مربوط به قبل از فروپاشی شوروری میباشد و اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۸۲ انجام شد. بعد از انجام اولین پرواز عملیات تولید هواپیمای آنتونوف ۱۲۴در اوکراین شروع شد و تا حال حاضر هم ادامه پیدا کرده است. تا سال ۲۰۱۶، ۵۵ فروند از این هواپیما تولید شد که قیمت آن بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاره. البته در سال ۲۰۱۴ به دلیل اختلافات سیاسی بین اوکراین و روسیه تولید اون متوقف شد.

اگر چه بنظر میرسد که تعداد کمی از این هواپیما تولید شده باشد ولی در واقع اینگونه نیست! به دلیل این که این نوع هواپیماها استراتژیک هستند و تعداد زیادی از آنها تولید نمی شود. با وجود این که ۵۵ فروند از این هواپیما تولید شده کشورهای دیگر بغیر از روسیه و اوکراین هم از این هواپیما استفاده می کنند. بعنوان مثال لیبی ، امارات و انگلستان از این هواپیما خریداری کرده اند.

قبل از این که هواپیمای باربری Boeing 747-8F تولید شود آنتونوف ۱۲۴ برای سی سال بیشترین وزن برخاست رو در میان هواپیماهای باری و مقام دوم هواپیماها از لحاظ سنگینی را دارا بود. این هواپیما در میان هواپیماهای نظامی همچنان جزء بزرگترین هاست.

هواپیمای آنتونوف ۱۲۴ هم برای ماموریت های نظامی و هم غیرنظامی بکار گرفته میشود و تقریبا ۱۰ فروند از آن بمنظور جابجایی بارهای تجاری به کار گرفته می شوند.

نحوه بارگیری هواپیمای آنتونوف 124

برای این که این هواپیما بتواند عملیات بارگیری راحتی داشته باشد بال های آن بالای بدنه طراحی شده است. با این کار طول ارابه های فرود کوتاه تر شده و بدنه هواپیما به زمین نزدیک تر میشود. هواپیماهای باری باید علاوه بر این که بتوانند بارهای سنگین را جابجا کنند باید توانایی جابجایی بارهای حجیم رو هم داشته باشند. بدین منظور میبایست درب های بزرگی داشته باشند که بارها به راحتی درون آن جا بگیرند.

در آنتونوف ۱۲۴ برای بارهای حجیم دو راه حل پیش بینی شدهاست. یکی باز شدن کامل دماغه است و یکی هم باز شدن انتهای بدنه هواپیماست. با این دو روش درب های بزرگی در ابتدا و انتهای هواپیما قرار داده شده که عملیات بارگیری را آسان می کند. روس ها نحوه بارگیری از دماغه هواپیما را از هواپیمای آمریکایی C-5 Galaxy تقلید کرده اند. بارگیری از دماغه در یکی از تصویرهای زیر قابل مشاهده میباشد.

آنتونوف ۱۲۴ با اینکه کوچکتر از هواپیمای C-5 Galaxy است ولی توانایی آن در حمل بار ۲۵% بیشتر است. ارابه های فرودی که برای این هواپیما در نظر گرفته می شوند باید طوری باشند که وزن هواپیما را تحمل کنند. برای همین به صورت متوالی چرخ هایی رو در زیر بدنه قرار داده اند.

مدلهای مختلف انتونوف 124

مدل های مختلفی از این پرنده با کاربردهای متفاوت تولید شده است

  • مدل An-124-100 برای بارهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در مدل An-124-150 وزن محموله ای که حمل می کندافزایش پیدا کرده.
  • در مدل An-124-200 از موتور های جنرال الکتریک استفاده شده !!

منبع : هوا فضای جوان

هواپیمای آنتونوف 124آنتونوف 124 در حال پروازبارگیری از دماغه آنتونوف 124

هواپیمای باربریهواپیمای ترابریباربری هواییهواپیمای باریباربری بین المللی

بسته بندی اثاثیه و باربری در تهران و شمیرانات